گذر سیاره ی زهره
آريا1+5

 

گذر سیاره زهره در تاریخ ۱۷ خرداد

سیاره زهره به دلیل قرار گرفتن بین مدار زمین و ماه می تواند گاهی اوقات از دید ناظر زمینی از روی خورشید عبور کند. به این پدیده گذر یا ترانزیت زهره می گویند.

به علت هم صفحه نبودن مدار زمین و زهره و همچنین عدم تفاوت پریود زمین (365.25 روز) و پریود زهره () تعداد گذر های زهره بسیار کم و نادر می باشد. به طوری که در هر قرن حداکثر ۲ گذر بیشتر اتفاق نمی افتد.

گذر سال 1882 میلادی پس از ۱۲۲ سال در سال ۲۰۰۴ مجددا انجام شد. اکنون پس از ۸ سال مجددا امسال یک گذر خواهیم داشت و گذر بعدی ۱۰۵ سال دیگر در سال 2118 میلادی (1496 شمسی) اتفاق خواهد افتاد. مدت عبور حدود ۶ ساعت می باشد که تنها ۲۰ دقیقه طول می کشد تا زهره پس از تماس اول٬ کاملا وارد سطح ظاهری خورشید گردد.

در گذر 17 خرداد امسال٬‌ در ایران از هنگام طلوع خورشید می توان با یک فیلتر خورشیدی مناسب (مثلا شیشه های جوشکاری با نمره 14) زهره را همچون یک قرص سیاه رنگ کوچک بر سطح خورشید ملاحظه کرد. در این زمان زهره در وسط مسیر خود بوده و بعد از حدود ۳ ساعت در ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه از روی خورشید عبور خواهد کرد و گذر به پایان می رسد. تصویر زیر عبور زهره را برای لحظه طلوع خورشید در ایران٬‌در یک تلسکوپ به صورت معکوس نشان می دهد.

Venus transits the Sun



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

3 / 5 / 1391برچسب:, :: 19:22 :: نويسنده : سران کشور های 1+5

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آريا1+5 و آدرس 51aria.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.

با سپاس فراوان سران کشورهای۱+۵





نويسندگان